„Никой не би се въздържал да посегне към това, което не му принадлежи, когато може да вземе без опасност за себе си това, което му е харесало на пазара, или не би се въздържал да влезе в къщите и да възлегне с всяка жена за свое удоволствие, или пък да убие, или да освободи от затвора когото си пожелае, и не би се въздържал да бъде като Бог сред хората във всички отношения… Ако можете да си представите някой, който притежава тази способност да бъде невидим, и никога не стори нещо лошо или не пипне това, което принадлежи на друг, той ще бъде смятан от околните за най-жалкия идиот…“ (Държавата, Платон)В днешно време е модерно да се вярва, че хората са добри по природа. Странно как в античността са гледали далеч по-реалистично на нещата. Всяка нравственост е наложена отвън и хората са добри, защото им се налага.
Monday
Морал?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Е, все пак, Платон не е античността. И днес ги има неговите отражения, както и другите...
ReplyDeleteНо морал и нравственост съществуват само във връзка с отношенията между човека и околната му среда (било и социална), а околната среда, естествено, е наложено отвън (ако не се задълбочаваме много). Само че от тази позиция, всяко едно поведение на човека (понеже то е поведение само спрямо околната среда) си е наложено отвън. Обаче тогава възниква въпроса, ако условията са ни близки за всички, как така все пак сме различни...
Явно човек би могъл да бъде добър и в себе си. Би могъл и да не е. В крайна сметка може и да е до предпочитание.
Изводът е, разбира се, че зависи от интереса му. Но точно от тази позиция можем да изходим, за да сравним, че именно когато интересите са външни, човек, преследвайки ги, е заплаха за себеподобните си. Ако обаче са от друга природа тези интереси, спрямо тях той би могъл да бъде определен и като "добър".
То, тогава добрината ще да е по-скоро неналожена отвън.
Мога веднага да си дам контрадоводи, но пиша това само за да има и алтернативна гледна точка, та всеки да си преценява... :)
Така си е.
ReplyDeleteВсе пак мисля, че има развитие на морала. Цената на човешкият живот е станала много по-висока. Всеки може да си представи ситуацията в която може да убие безнаказано друг човек. Повечето хора не биха могли да си направят това нещо.
ReplyDelete